Mitä itua ja orasta mobiilissa opettajalle?

Oman viimesyksyni ehdoton ammatillinen kohokohta oli mobiilipedagogiikan kurssi. Koska 30 uutta retkeläistä on .m.lähdössä, kerron omakohtaisia oivalluksia ja hyötyjä. Opetan aikuislukiossa kaikenikäisiä lukiolaisia ja hanke/keikkatöissä lähinnä opettajia. Asun kaukana työpaikalta, 60 km työmatkaa. Tästä syystä minulla on kaksi kotia: Miehikkälässä ja Kotkan Sunilassa. Opiskelen Helsingissä ja sielläkin tulee seikkailtua niin työn kuin opintojen vuoksi.

Minulle mobiili merkitsee kahta asiaa eli sitä, että opiskelijani voivat olla missä tahansa ja minä tavoitan heidät tai että minä voin olla missä tahansa ja opiskelijani tavoittavat minut. Siis olinpa kotona tai maailmalla, vuorovaikutus opiskelijoideni kanssa toimii. Esimerkiksi syksyllä opetin opokurssin oppitunnin Saksasta Suomeen eli minä liikuin. Ja toisaalta olin kotonani ja tavoitin opiskelijani Miehikkälästä tai Sunilasta käsin, vaikka he olivat Tampereella, Heinolassa, Espoossa, Kaustisilla. Osallistuin myös viikon mittaiseen pohjoismaiseen seminaariin kotoa käsin ja pidin oman esitelmäni. Ympäristöystävällistä ja kustannustehokasta.

Parasta kuitenkin itselleni on ollut jatkuva mobiili kontakti kollegoihin. Mobiili synnyttää verkkoja, meikäläisiä. Näiden meikäläisten kanssa kehittelemme kiinnostavia juttuja ja teemme yhteistyötä. Ei väliä, vaikka liikutaankin akselilla Miehikkälä-Mänttä-Rauma-Turku-Helsinki. Ajatukset liikkuvat – ihmiset ovat siellä, missä ovat. Jos eivät kotonaan, niin tavoitettavissa.

Mobiili on myös keventänyt kuormaani. Tavoitan miltä tahansa verkossa olevalta laitteelta kaiken työhöni liittyvän. Minun ei tarvitse tulostaa, monistaa, mapittaa ja kantaa mukanani, ei edes kannettavaa tietokonetta, koska kaikki on verkossa. Ja jos joskus verkko ei toimi, se ei haittaa. Aina on liitu ja leuka ja muu analogismanuaalinen. Voihan sitä vaikka pysähtyä siksi aikaa ihmettelemään olemista. Kaikki verkossa oleva on yhtä aikaa monessa paikassa ja varmemmassa tallessa kuin monisteeni.

Kun tekniikka tulee haltuun, ajattelu ja toiminta voi keskittyä oppimiseen ja oppijaan. Mobiilin suurin asia on keinotekoisen oppimisen hylkääminen ja autenttisen oppimisen mahdollistaminen. Toinen yhtä huippujuttu on vuorovaikutuksen tuominen keskiöön. Ei oppiminen ole tiedon siirtämistä säiliöstä toiseen. Ihmisaivot eivät toimi niin. No, enpä selitä tätä puhki, sillä tässä on asia, jota jokaisen opettajan tulee miettiä. Silanderin Pasia kannattaa kuunnella hartaasti ja tarkkaan, jos pääsee kuulokehälle. Mobiilisti tai jopa f2f.

Monet nykyiset oppimisen mittarit mittaavat vääriä asioita. Sillekin pitää tehdä – ei vain jotain vaan paljon. t. Anne Rongas

Advertisements

6 Responses to Mitä itua ja orasta mobiilissa opettajalle?

  1. katahyva sanoo:

    Moi kaikille; tässä muutama pikku eksperimentti!
    Olen m.oppimisen aloittelija Tampereelta ja kaikkea kivaa voi kokeilla, vaikka tuntuu että taidot ei ole vielä ihan kovin korkealentoiset. Olen tehnyt kokeiluja wikin käytöstä opetuksessa ihan tyynesti vain kävelemällä luokkaan ja avaamalla wikin, johon olin luonut noin 4 välisivua (tahi miksi niitä oikeasti sanotaankaan?). Aikuisopiskelijat tekivät hommia kuten ennenkin, purkaminen vain tapahtui wikiin eikä kukaan sen kummemmin protestoinut. Hyvä puoli oli se, että salasanoja tms. ei tarvittu, vaan etunimellä sai kirjata omat juttunsa (tämä tapahtui http://www.katanviestinta.wikispaces.fi). Kun samalla ryhmällä on tietotekniikan opetusta, niin vinkkasin kyseiselle opettajalle tästä kokeilusta ja hän sitten aloitti oman päivänsä muistuttamalla wikistä ja jatkamalla eteenpäin. Siis opettajien yhteistyötä suorastaan! Valitettavasti kokeilu jäi yhteen kertaan, sillä tämän ryhmän kanssa minulla ei ole enempää opetusta.

    Toinen hauska juttu on kummunnut suoraan Opekon koulutuksista; nimittäin movie makerin käyttö! Olen hämmästyttänut sukulaiset ja kaverit suorastaan loistavilla joulukorteilla, mutta sainpahan homman myös jo hyötykäyttöön opetuksessa. Tämä tapahtui hierojaopinnoissani (siellä olen siis opiskelija, mutta siviilissä opetan samassa oppilaitoksessa myös itse), kun teimme kuvaamalla ja movie makerilla hienot esitykset hierojan ergonomiasta ja hierontaotteista. TYÖSKENTELYPROSESSI oli loistava. Kuvasimme toisiamme, kyseenalaistimme, mietimme ja saimme palautetta omasta työstä. Sitten vain piuhalla läppäriin ja editoitiin movie makerilla, jonka käytön esittelin kolmessa minuutissa muulle ryhmälle. Minulla oli pari biisiä mukana, joten voitiin lisätä myös musiikki jne. Lopputulokset on upeita (aikaa meni 1 päivä) ja tehdessä tuli kerrattua siis myös se itse aihe eli ergonomia.
    Jatkossa ryhmän opettaja (joilla ei ollut kokemusta movie makerista) käyttää videoitamme materiaalina uudelle ryhmälle…
    Alkuvaiheessa vähän hermostutti, että miten opiskelijakollegat ottavat tällaisen oppimismuodon vastaan, sillä hieroja kuitenkin varsin vähän tarvitsee tietoteknisiä valmiuksia ammatissaan, mutta palaute oli mannaa korville: pari kaveria on jo työstänyt hienoja elokuvia omista lapsistaan jne. Näin siis tulimme tehneeksi m.oppimisen materiaalia uudella ja innostavalla tavalla ja saimme pienellä vaivalla onnistumisen iloa, jota voi käyttää hyödyksi myös monessa muussa.

    Tästä on kiva jatkaa; en kuitenkaan saanut vielä lupaa julkaista avoimeen ympäristöön kyseisiä teoksia, joten sori vaan…

    Minut tavoittaa blogistani katanpolku.blogspot.com. Tsemppiä kaikille!

  2. Anne sanoo:

    Hello!

    Katan wikilinkki päättyi .fi mutta pitää olla .com eli http://katanviestinta.wikispaces.com/

    Kiva esimerkki! Olen laittanut perusopastuksen Wikispaces-wikin tekemiseen, kun monet opettajat ovat kyselleet: http://peda.net/polku/luowiki

    Ja sitten yhtenä vinkkinä videoitten tekemiseen tietokoneella tehtävistä asioista: ruutukaappausnauhoitusohjelma BB FlashBack Express Recorder ja se oli KotiMikro-lehden nimerossa 1/07 rompulla, lehdessä oli ohjeet, kuinka sen saa rekisteröityä niin, ettei tarvitse maksaa perusversiosta mitään (on shareware).

    terv. Anne R.

  3. Anne sanoo:

    Tässä vielä esimerkki siitä, millaisia nauhoitteita tuolla BB FlashBackilla saa tehtyä: http://www.peda.net/img/portal/784555/excelohje1.html t. anne

  4. Seija Rannikko sanoo:

    Hei,

    katselin ja kuuntelin tuon Annen tekemän nauhoituksen. Oli tosi elävää ja luonnollista, aivan kuin Anne olisi ollut täällä kotona minulle opettamassa ko. asiaa.

    Olen toteuttamassa kahdeksan opiskelijan kanssa verkko- ja työssäoppimispainotteisia ensihoidon koulutusohjelmaopintoja. Opiskelijoilla on tämän kevään aikana yhteensä 9 lähipäivää, muutoin he työskentelevät työssoppimspaikoissa ja verkossa. Haluan tuoda omille opiskelijoilleni myös kokemuksen, jonka Annen tekemä nauhoitus antoi minulle.

    Lisäksi käytämme Skypeä ohjaukseen ja henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien laatimisessa. WebExin kautta pidämme yhteisiä opiskelusessioita sen mukaan, kun opiskelijat kokevat niitä tarvitsevansa. Eli tarkoitan sitä, että oppimisessa tulee jokin sellainen asia, jota kannattaa kokoontua hetkeksi yhdessä pohtimaan ja sitten taas pystyy etenemään omalla aikataulullaan.

    Aiomme kokeilla myös mobilogin käyttöä työssäoppimisen yhteydessä helmikuun lopusta.

    Teemme yhdessä matkaa oppimisen tiellä. Jäsentävä suunnitelma on tehty ja se muokkautuu ja tarkentuu kaiken aikaa matkan varrella. Saapi nähdä millainen matkastamme muodostuu.

  5. jahas sanoo:

    Teemme yhdessä matkaa oppimisen tiellä.

  6. Yaz Okulu sanoo:

    does anyone knows if there is any other information about this subject in other languages?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: